Sukladno Pravilniku o standardima kvalitete zdravstvene zaštite i načinu njihove primjene zdravstvena ustanova, trgovačko društvo i privatni zdravstveni radnik moraju osigurati da svaki pacijent može ostvariti svoja prava prilikom korištenja zdravstvene zaštite, i provoditi sve potrebne mjere za zaštitu tih prava u skladu s važećim propisima. Zdravstvena ustanova mora unaprijed obavijestiti, kad god je moguće, svakog pacijenta i/ili njegovog zakonskog zastupnika, odnosno skrbnika o pravima pacijenta tijekom pružanja zdravstvene zaštite. Pisani popis ovih prava mora biti dostavljen ili dostupan pacijentu i/ili obitelji. On mora uključivati politiku i postupke koji se odnose na sljedeće:
- Pravo na suodlučivanje i iznimka od prava na suodlučivanje
- Pravo na obaviještenost
- Odbijanje primitka obavijesti
- Pravo na prihvaćanje ili odbijanje pojedinog dijagnostičkog, odnosno terapijskog postupka
- Zaštitu pacijenta koji nije sposoban dati pristanak
- Zaštitu pacijenata nad kojim se obavlja znanstveno istraživanje
- Zahvate ne ljudskom genomu
- Pravo na pristup medicinskoj dokumentaciji
- Pravo na povjerljivost
- Pravo na održavanje osobnih kontakata
- Pravo na samovoljno napuštanje ustanove
- Pravo na privatnost
- Pravo na naknadu štete
Zakonom o zaštiti prava pacijenata određuju se prava pacijenata prilikom korištenja zdravstvene zaštite.